Här kommer presenteras övningar för att bla hantera känslor/tillstånd och göra förändringar eller bara för att det är roligt.

Här är inledningsvis några övningar som är bra när du är trött och behöver öka energierna i kroppen. Är också bra övningar före möten, sammanträden och liknande.

 Fyra punkter som höjer din energi när du är trött.
1.  K27 nyckelbenspunkterna

Knacka eller massera i håligheterna precis under nyckelbenet (se bild) Knacka/massera stimulerar blodflödet. Punkterna ligger ovanför artären som förser hjärnan med friskt syresatt blod från hjärtat. Den här punkten är bra mot trötthet och reducerar ångest och sug. Knacka eller massera i 20 sekunder.

2. Thymus – Tarzan bank (bröstbenet)

Genom att knacka eller banka (som gorillorna gör och Tarzan gjorde) på bröstbenet där thymuskörteln (se bild) finns stimuleras energin i hela kroppen. Att banka på thymus kan hjälpa dig i situationer där du känner dig stressad av negativ energi. Ökar energin i kroppen. Prova även när håller på att bli förkyld. Knacka i 20 sekunder.

3. Mjältpunkterna (under ochi sidan av bröstet)

Genom att stimulera mjälten som påverkar lymfsystemet och som har en central roll i immunförsvarets funktion att balansera blodkemin, hormonnivåerna och förbättra matsmältningen. De här punkterna (se bild) kan du använda när du känner dig irriterad, stressad etc. Prova när du har PMS. Knacka eller massera i 20 sekunder.

4. Under öga

Knacka eller massera under ögat (se bild) vilket är slutpunkt för magmeridianen. Bra för reducering av ångest och sug. Knacka 20 sekunder.

Källa: Donna Eden

2014-08-17 08.19.01

 

 Cross Crawl  (växelgång) för att öka dina energier

Växelgång är en bra övning ex när man suttit för länge. Den är bra när man känner sig fysiskt och mentalt utmattad, omotiverad, ur balans och nedstämd. Växelgång är också bra före aktiviteter som sport och dans. En bra regel är att att alltid göra CrossCrawl före möten, samtal etc. Växelgång gör att kommunikationen mellan höger och vänster hjärnhalva fungerar bättre.

Undantag är om växelgång får dig att känna dig trött istället så tyder det på att energierna är omvända på ett homolateralt sätt. Cross Crawl blir då som att gå i motströms. Då får du göra Homolateral crossover först.

Cross Crawl

1. Börja med att knacka på K27 (nyckelbenspunkten) för att få energierna att flöda i rätt riktning.

2. Stå upp och lyft samtidigt höger arm och vänster ben och börja gå på stället (se bild 2)DSC00538

3. Skifta och lyft vänster arm och höger ben.

4. Upprepa detta med gång på stället i ca en minut. Andas in genom näsan och ut i munnen.

Bild 1. Homolateral   Bild 2. Cross Crawl

 

Homolateral crossover

1. Börja med att knacka på K27 (nyckelbenspunkten).

2. Sträck sedan dina händer upp mot himlen så högt du kan.

3. Börja marschera på stället och lyft höger arm samtidigt som du lyfter höger ben (bild 1). Sedan växlar du till vänster arm och vänster ben. Gör detta 12 gånger. Andas in genom näsan och ut genom munnen.

4. Gå sedan över till Cross Crowl.

Källa: Donna Eden och Ann-Sofi och Kjell Forsberg

Plus/minus (kollaps av ankare)

En enkel ankringsövning som är enkel att göra både själv och tillsammans med någon och i princip alltid lyckas. Är bra när du behöver bryta ett negativt tillstånd eller motstånd mot något.

1. Negativ upplevelse. Bestäm dig för en händelse eller upplevelse som när du tänker på den skapar en negativ känsla. Välj någonting som du vill förändra eller vill bli av med. (undvik trauma eller kraftfullare upplevelser. Det finns andra ankringsövningar för denna typ av upplevelse). Det kan vara ex nervositeten att hålla ett föredrag, söka jobb, negativa känslor för en person eller ditt eget motstånd att göra något åt en situation.

2. Positiv upplevelse. Välj en (flera) positiv händelse eller upplevelse som ger dig positiva känslor, tillstånd och tankar när du tänker på den. Ju positivare desto bättre.

3. Förberedelse. Ta två A4 papper. Skriv + på den ena och minus på andra. Eller så märker du ut två punkter på golvet på annat sätt. Här kan man också använda fingrarna som man alltid har med sig att ankra med. Exempelvis höger pekfinger för negativa upplevelser och vänster pekfinger för positiva.

4. Ankra en negativ känsla. Ställ dig på minus och berätta för din medarbetare hur du känner och tänker. Du behöver inte berätta innehållet i upplevelsen om du inte vill. Det viktiga är att du berättar om känslan/tillståndet. Är du själv så tänker du på situationen och återupplever känslan/tillståndet. Prova gärna med att prata högt med dig själv.

5. Neutralt tillstånd. Bryt detta tillståndet genom att flytta dig från minusplatsen och gå till ett neutralt tillstånd genom att samtidigt tänka på något annat. Exempelvis en röd Alfa Romeo eller en blå krokodil.

6. Ankra en positiv känsla. Ställ dig på plus och berätta om din positiva upplevelse för din medarbetare. Är du själv så tänker du och återupplever den positiva känslan/tillståndet. Prova med att prata högt med dig själv. Upplev känslan tills du känner att det är klart.

7. Kollaps. Stå kvar på plus och återberätta din negativa upplevelse och notera hur de negativa känslorna förändras eller försvinner helt.

Vid svårare och jobbigare upplevelser kan man ladda ur känslan i flera steg. Ankring är ett effektivt redskap som är lätt att lära sig och som man kan använda var man än är.

 

Enkel målteknik

Hur du kan motivera dig själv och fixa ditt mål på 30 sekunder.

Om du vill skapa ett mål både på sikt men framförallt i din vardag. Då kan du använda denna enkla teknik för att motivera dig och nå det resultat du har bestämt. Läs igenom instruktionerna först och följ sedan dessa exakt.

  1. Bestäm ditt mål
  2. Titta ner till vänster (ID) och fråga dig själv ”Om jag redan nu kunde nå mitt mål, vad skulle jag säga då?
  3. Flytta dina ögon och huvud upp till höger (VK) och se dig själv uppnå målet som om du vore där.
  4. Du ska se dig själv som på en film eller på TV. Du ser dig själv i bilden (dissocierat). Gör bilden större, klarare, och mer färgrik med ett positivt ljud (röst eller musik) ända tills det gör en kraftfull inverkan på dig.
  5. Flytta dina ögon och huvud ner till höger (K) och bestäm vad du vill känna när du uppnått ditt mål.
  6. Tänk dig att du kliver in i bilden och upplever den känslan som om du vore där (associerat).
  7. Avsluta med att du ser bilden utifrån (dissocierat) när du upplever känslan.